Try our slideshow maker at Animoto.
Total de visualitzacions de pàgina:
divendres, 19 d’octubre del 2012
RESUM ESCULTURES
LA PRIORITAT RONDONINI
Es refereix etimològicament al concepte d’escultura derivat del llatí sculpere: treball per mitjà el martell i el cisell sobre materials durs. La talla de fusta, més suau, permet d’emprar la maça i la gúbia, L’escultor extreu del bloc de material l’obra d’art que té en el seu interior. Com deia Miquel Àngel: l’obra és dins del bloc de matèria, l’únic que cal fer és ajudar-la a sortir. També cal recordar d’aquest artista els seus famosos inacabats, figures aparentment sense polir, com la pietat rondanini.
La plàstica
Deriva del grec plastiqué o art de modelar i fa referència només a aquella activitat escultòrica que usa materials tous, modelables a mà; per això, hom la diferencia d’aquella altra que empra materials durs o esculpeix. D’aquest significat restringit passà la plastica a definir en general tota l’activitat escultòrica. En un tercer sentit encara més ampli i que ve del grec plaso , és tota aquella dirigida al tacte i a la vista; diferenciant-la de la música i de la poesia. De fet, avui es considera plastica l’arquitectura, l’escultura, la pintura i les arts decoratives.
Repòs i moviment
La representació d’estabilitat o moviment en l’escultura depèn principalment de les formes, tot i que hi hagin altres elements que també puguin contribuirhi. La disposició o combinació de línies verticals i horitzontals amb d’altres en diagonal, corbes i formes geomètriques, com ara triangles i rectangles, poden donar a l’obra una més gran sensació de moviment o de repòs. La il·lusió de moviment es crea mitjançant:
a) el
ritme o composició en seqüències rítmiques i essencialment lineals. La vista, al seguir aquestes formes seqüencials estimula la imaginació creant una sensació il·lusòria de moviment. Una variant són els ritmes lineals oblics, com per exemple, la composició en diagonal, la forma S, el ritme helicoïdal...;
b) la
Llum i color
Llum
Té un paper essencial com a element plàstic. Generalment és una llum natural amb la què hi compta l’escultor alhora de distribuir les masses i els volums. Per exemple: mitjançant zones còncaves i convexes, deixant espais buits a l’interior de la peça.
Color
Aplicat a l’escultura té, al llarg de les distintes èpoques, sentits diferents. A l’art egipci el color escultòric posseeix o cerca una intenció simbòlica. En canvi, la policromia barroca comporta un pur interès naturalista.
Dificultats en l’apreciació de l’escultura
L’escultura com a art sempre ha tingut dificultats per establir la seva independència, per ficar l’expressió que li és pròpia, per autodefinir-se. Aquesta autonomia només s’ha aconseguit contemporàniament i han estat fonamentals autors com Rodin i Moore.
L’escultura és sobretot una massa tridimensional, ocupant un espai i constatada per uns sentits que capten el seu volum i pes, a més de l’aparença visual.
observació i anàlisi de l'escultura:
Tipus de material utilitzat: el material també determina a tècnica l’instrumental.
Fang cuit i vidriat (policromat o no): terracotta. La tècnica és el modelatge a mà o amb torn i afegint fang manualment.
Pedra (granit, basalt, marbre...). La tècnica consisteix a esculpir amb cisell (buidar pedra d’un bloc compacte).
Fusta (policromada o no). La tècnica és la talla amb gúbia (buidar fusta d’un bloc) i encolar (afegir fusta a l’obra).
Metall (or, plata, coure, ferro). La tècnica és la fundició a cera perduda amb un motlle i també el soldatge de metalls.
El baix relleu és el relleu en què les figures sobresurten menys de la meitat del seu volum.
-Altres materials: ivori, estuc, plàstic, vidre...
Estructura i moviment és la Observació de quina és la línia estructural de l’obra, si hi predomina la línia recta i els angles tallants, si hi dominen les corbes i els angles són arrodonits, si l’obra és dinàmica i vol reflectir moviment, etc.
La funcionalitat de l'obra.
-Decoració aplicada a un monument arquitectònic (fris i mètopa, relleus interiors, timpà...) i la seva adaptació a les limitacions de l’espai assenyalat.
-Suport d’un element constructiu (columna, capitell, arquivolta...).
-Decoració interior associada a un mobiliari o bé decoració exterior (jardins, places, públiques...).
Identificació de l’obra i valoració del seu caràcter històric
-Identificació de l’estil i de l’autor, i de les seves característiques.
-Relació de l’obra amb el seu marc històric i a la inversa.
Que és l'art?
QUÈ ÉS L'ART?
L'ART I LA CREACIÓ ARTÍSTICA
El Grito - Edvard Munch |
2. NATURALESA DE L'OBRA D'ART
L'obra artística és el resultat d'una sèrie de factors que influeixen en el creador i en l'obra d'art en si.
En primer lloc l'obra d'art és reflex d'una personalitat creadora, de manera que podem fins i tot arribar a apreciar les característiques psicològiques de l'artista a través de la seva obra, el creador no actua sense més referència que el seu propi jo, és inevitable que el món exterior de la realitat visible incideixi sobre els seus sentits i influeixi en les seves creacions.
3. L'OBRA ARTÍSTICA I L'ESTIL
La forma de manifestar un artista o una col·lectivitat mitjançant unes característiques comunes que es repeteixen durant una determinada època, és un estil artístic.
A cada estil pot distingir una evolució amb fases successives: 1. Arcaica,comencen a aparèixer les característiques que després seran les més rellevants 2. Clàssica, és l'època de maduresa 3. Manierista, és l'etapa en què l'artista, sense prescindir de les normes clàssiques, no es limita a repetir-les, sinó que les estilitza i transformadonant-los un tractament més expressiu i dinàmic 4 . Barroca, en aquesta fase, sorgida davant l'esgotament de l'anterior,es contraposa el grandiós i monumental al equilibrat
5. Recurrent, es tornen a imitar les normes del passat,preferentment de l'etapa clàssica, en produir una forta reacció contra l'etapa barroca.
4. FUNCIÓ DE L'ART
La funció tant de l'escultura com de la pintura ha evolucionat al llarg de la Història de l'Art. Quan les institucions polítiques i religioses comencen a fer grans edificis, l'escultura i la pintura van servir per mostrar el poder i la riquesa dels seus constructors.
L'arquitectura té una finalitat eminentment utilitari, encara que variant les seves característiques segons la seva finalitat.
5. VALORACIÓ DE L'OBRA D'ART
- Al llarg de la Història ha variat el que es considera el més important a l'hora de valorar una obra d'art, configurant-se així les diferents tendències historiogràfiques de la Història de l'Art.
- A finals del segle XIX s'imposa la primera de les grans corrents historiogràfiques de la Història de l'Art, el Formalisme.
- Entre els segles XIX i XX, en oposició al Positivisme i al Formalisme imperants, es desenvolupen la Iconografia i la Iconologia, el principal objectiu és el significat de l'obra d'art, ocupant-se la primera de l'estudi de l'origen i desenvolupament dels temes figurats.
- Posteriorment, davant la sensació que l'anàlisi de l'obra d'art no era encara complet, sorgeixen nous corrents, com la Psicologia de l'Art, que derivaria en dues tendències: la que incideix especialment en la psicologia de l'autor, que explica l'obra d'art a partir del caràcter, de la inspiració o dels avatars vitals de l'artista.
- Per la seva banda el Estructuralisme també té un paper important en la interpretació de l'obra d'art, traslladant al llenguatge de l'art el mateix procés d'anàlisi que s'aplica amb qualsevol tipus de llenguatge comunicatiu, la distinció entre un significant (la part material, l'obra en si) i un significat (la seva aportació temàtica). Les principals aportacions des d'aquesta perspectiva es deuen a W.Benjamí, Mukarovsky i N. Goodman.
- Cadascuna d'aquestes corrents historiogràfics ha realitzat importants aportacions, contribuint a enriquir l'anàlisi de l'obra d'art, si bé és obligat complementar els seus punts de vista amb els de les altres tendències.
La imatge anterior del crist de Brasil, és una obra d'art, en canvi, la imatge inferior, no té res a veure amb l'art.
Ara deixo un video per ensenyarvos que és l'art
Subscriure's a:
Missatges (Atom)